Wees zuinig op je merk, anders…

01

Het lijkt zo vanzelfsprekend. Als je een sterk en goed gewaardeerd merk hebt, dan ben je daar zuinig op. Of niet? In deze blog vertel ik je een praktijkverhaal dat het tegendeel laat zien. Het is het verhaal van een sterk merk dat mogelijk van de radar gaat verdwijnen, omdat de kracht van het merk niet door iedereen begrepen wordt. Maar eerst lees je over een belangrijke voorwaarde om een sterk merk te bouwen.

Sterke merken bouwen vraagt om herkenbaarheid

Een belangrijke voorwaarde voor een goed merk is dat iedereen het merk herkent. Voor herkenbaarheid zijn een herkenbare manier van aanspreken, visuele stijl en vaste huisstijlkleur nodig. Wat zou er gebeuren als Coca Cola opeens een blauw logo zou hebben? Of 'Have a coke and a smile' zou laten vallen? Als je morrelt aan je herkenbaarheid, morrel je aan de betrouwbaarheid. En dan zijn er consumenten of bedrijven die overstappen op een ander merk. Consistentie in merkuitstraling is de absolute nummer één randvoorwaarde om een goed merk te bouwen.

Toch begrijpt niet iedereen dat je zuinig moet zijn op een succesvol en geliefd merk. Dat je een merk niet zomaar in een ander merk kunt laten overgaan. Kijk maar naar dit actuele praktijkvoorbeeld.

Als zuinig zijn niet begrepen wordt

Met verbazing volg ik de discussie rondom XS4ALL en KPN. Volgens KPN zou er voor klanten niets veranderen als XS4ALL als merk zou verdwijnen, omdat de waarden van het merk gewoon opgaan in het moederbedrijf KPN. Het management van KPN redeneert dat de producten, service, de expertise en de helpdesk “gewoon hetzelfde” blijven. Dat gaat voorbij aan het sentiment van de klant die jarenlang bewust voor het relatief dure XS4ALL koos. Past het oorspronkelijk eigenzinnige karakter van het mooie merk XS4All wel bij het grootzakelijke karakter van KPN? Het lijkt erop dat KPN vergeten is dat er menselijke waarden meespelen. Ik betwijfel of klanten het merk KPN associëren met ‘techno-anarchisten’, zoals de XS4ALL-oprichters genoemd worden op de website.

Wees zuinig op je merk, anders…

Als jij niet zuinig bent op je merk, begrijpen klanten niet meer wie je bent. Soms komen klanten en medewerkers zelfs in opstand. Een XS4ALL actiecomité neemt  inmiddels stappen voor een nieuw bedrijf. Als KPN de beslissing niet intrekt, neemt dat nieuwe bedrijf mensen en middelen van het huidige XS4All over. Of er een winnaar is of er slechts twee verliezers zijn, moet de toekomst uitwijzen.

Is jouw merk sterk?

Begrijp jij wel dat herkenbaarheid belangrijk is voor een sterk merk, net zoals de medewerkers en klanten van XS4ALL? Ik help je graag de herkenbaarheid van jouw merk te vergroten. RO-iT is al vanaf 1997 huisstijlspecialist: wij zorgen dat de huisstijl van je organisatie consequent toegepast wordt in je interne en externe communicatie. Onder andere met Documentor.

Met Documentor maakt iedere medewerker gemakkelijk en consequent documenten met de lay-out, logo's en andere visuele stijlelementen van jouw organisatie. Met eenvoudig toegankelijke standaard tekstblokken en keuzelijsten bewaakt het systeem automatisch de tone-of-voice. Zo ga je zuinig om met wat waardevol is.

Wilt u ideeën en/of wensen bespreken?

Bel mij terug